Nieuw bij Fysiotherapie Hoek van Holland: Effectieve Behandeling voor Carpaaltunnelsyndroom

Fysiotherapie Hoek van Holland biedt nu een effectieve behandeling voor het Carpaaltunnelsyndroom. Deze polsaandoening veroorzaakt tintelende vingers en wordt vaak onnodig snel doorverwezen naar de chirurg. In 70% van de gevallen is een operatie niet nodig. Met het nieuwe Phystrac-tractieapparaat, dat al jaren succesvol wordt gebruikt in de fysiotherapie, kunnen patiënten nu lokaal geholpen worden.

Phystrac apparaat

Julien benadrukt de unieke waarde van dit apparaat: “In het Westland zijn wij de enige praktijk met een Phystrac-apparaat. In de regio Rotterdam zijn er echter praktijken die wel 8 van deze apparaten in gebruik hebben.”

Het Carpaaltunnelsyndroom ontstaat meestal door druk op de nervus medianus, de zenuw net boven het polsgewricht, vaak door opgezet bindweefsel als gevolg van overbelasting door herhaalde bewegingen of tijdens/na de zwangerschap. Symptomen zijn onder andere een slapend gevoel in de hand (vooral ’s nachts), krachtsverlies en stijfheid in het polsgewricht.
Het Phystrac-apparaat werkt door middel van tractie: een band om de pols trekt aan de onderarm, terwijl de elleboog en onderarm op hun plaats worden gehouden. Deze tractie vermindert de druk op de zenuw en verlicht zo de klachten. In 20 minuten worden 30 korte tracties uitgevoerd, vrijwel pijnloos. Gemiddeld zijn 12 sessies nodig om resultaat te boeken.
De kosten worden vergoed vanuit het aanvullende verzekeringspakket voor fysiotherapie. Een verwijzing van de huisarts is niet nodig. Hoe sneller de behandeling start, hoe beter het resultaat.