Dry needling bij Fysiotherapie Hoek van Holland

Dry needling therapie is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Met een speciale techniek worden uw spieren aangeprikt. Daardoor raken ze snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een droge (dry) acupunctuurnaald. Er wordt geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling therapie is niet hetzelfde als acupunctuur. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op specifieke punten, de triggerpoints. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier. Deze geeft naast de lokale drukpijn, ook vaak uitstralende pijn in het omliggende gebied.

Pijn en stijfheid zorgen voor een bewegingsbeperking in de gewrichten en verminderde kracht en belastbaarheid van uw spieren. De fysiotherapeut zoekt deze triggerpoints op omdat ze de oorzaak van de klachten kunnen zijn. Triggerpoints ontstaan door overbelasting/langdurig in dezelfde houding belasten (CANS/RSI). Maar klachten kunnen ook na blessures ontstaan.

Behandeling

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Door het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier ontspannen. Bij chronische klachten zal de therapeut zo nodig meerdere spieren behandelen in uw arm, been of spieren langs de wervelkolom.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als de triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan (soort krampgevoel). Daarna ontspant de spier zich en beweegt u meestal meteen gemakkelijker. Als napijn kan de behandelde spier wat vermoeid of stijf aanvoelen. Dit is echter van korte duur. Na de therapie krijgt u adviezen over het bewegen. Indien nodig gaat u oefenen in onze oefenzaal.

Wij adviseren dry needling bij:

• Stijve spieren en gewrichten
  • Klachten van de lage rug en bil
  • Klachten van heup- en beenspieren
  • Hielspoor
  • CANS/RSI- klachten
  • Klachten aan nek, schouder, arm, (tennis/golfer) elleboog, onderarm en pols
  • Krampen
  • Uitstralende pijn

Aandoeningen die goed te behandelen zijn met dry needling:

• Triggerpoints
  • Rugklachten
  • Hoofdpijn/Migraine
  • Tenniselleboog/Golferselleboog
  • Nek-Schouderklachten
  • Ischias
  • Crepiterende (knakkende)gewrichten
  • Krampen
  • Peesontstekingen
  • Slijmbeursontstekingen
  • Hernia
  • CANS/RSI
  • Gevoelloosheid in arm/been
  • Zitpijn
  • Knie- en heupklachten
  • Frozen Shoulder
  • Stijfheid en pijn in gewrichten
  • Wiplash/Duizeligheid
  • Artrose

Voor dry needling neem contact op met Shanna van Onselen – van Rijn of Jeroen Meijer

Dry needling iets voor u?

Neem dan contact op met Jeroen Meijer via het online afsprakenformulier.